Kamis, 14 Desember 2017


Nasi ayam merupakan makanan yang digemari segenap pelusuk rakyat di negara ini. Dan sudah pasti jika ada  gerai atau restoran yang menyediakan nasi ayam yang sedap akan dikunjungi ramai. 

Hal ini juga berlaku apabila seorang lelaki teringin untuk makan nasi ayam di salah sebuah medan selera di pusat beli belah di Pulau Pinang. 

Oleh sebab ramai yang memuji kesedapan nasi ayam di gerai tersebut membuatkan seorang lelaki ini ingin mencuba makanan itu. 

Namun apa yang ditemui oleh lelaki itu amat mengejutkan. Baca perkongsian lelaki itu yang dimuat naik di Laman Facebook Penang Kini. 


 

“Tadi saya pergi lunch di food court atas Queensbay Mall. Teringin makan nasi ayam. Bila pergi ke kedai ni dan beratur untuk order, cashier di kedai ni cakap “Tak boleh, ni non-halal”. 

“Terkejut lah jugak time tu sebab kawasan tempat makan yang terbuka, tiba-tiba cakap non-halal. Tercari-cari papan tanda yang mengatakan ia non-halal, tak adalah pula. Yang mengejutkan, kawan Melayu saya pernah makan di situ tahun lepas. Tak ada pula kata non-halal. Ada sesiapa pernah terkena?” 

“Cuma tak puas hati tentang kesahihan status halal kedai ini. Points yang saya ingin ketengahkan di sini adalah, it’s a public open space, kedai di kiri dan kanan halal, kenapa tiba-tiba kedai ni claimed cakap non-halal dan tak ada papan tanda yang mengatakan ia non-halal.” 


Jadi, lepas ni hati-hati ya pilih kedai makan bagi anda yang beragama Islam tu. 

Jangan suka hati masuk dan order sahaja. Intai-intailah juga tukang masak tu siapa dan tengok dulu kedai yang nak makan itu ada logo halal atau tidak.

This post have 0 Comments


EmoticonEmoticon

Next article Next Post
Previous article Previous Post